zaterdag 11 maart 2017

The Free Willy Story van Keiko in de kijker!



Afbeeldingsresultaat voor free willy

Wie keek er mee naar de tweede film van Free Willy deze avond op Vijf? 

Toen ik jong was hadden de films heel veel bewondering van me, en nu ik vandaag mijn eigen kinderen zo gefascineerd zie kijken... Ben ik blij dat ik een klein stukje nostalgie kan laten zien!

Wisten jullie dat Willy eigenlijk gespeeld wordt door KeikoAls jonge orka werd Keiko in 1979 gevangengenomen door IJslandse jagers om daarna doorverkocht te worden, en te moeten leven in een bassin. Keiko is terug in de vrije natuur los gelaten... Een heel avontuur! Kijken jullie mee met 

The Free Willy Story: Keiko's Journey Home: (You-tube)







Het spijtige nieuws... Keiko overleed op 12 december 2003, onverwachts door een longontsteking... Wetenschappers zijn van mening dat het een slechte zet was om hem terug in het wild vrij te laten. De volgapparatuur toonde aan dat Keiko de meeste tijd vlak onder de waterspiegel verbleef, en als hij al dook was dat zelden dieper dan 26 meter, terwijl wilde orka's tijdens een duik de meeste tijd tussen 50 en 75 meter diepte verblijven...





Keiko zwom in de zomer van 2002 naar Noorwegen, waar hij zich vestigde in een fjord. Toen Keiko in Noorwegen aankwam had hij de neiging om naar alle mensen en boten te zwemmen die naar hem kwamen kijken. De lokale overheid verbood vervolgens dat nieuwsgierige kijkers hem nog zouden benaderen of aanraken. In de fjord werd Keiko in leven gehouden door bevroren haring die hem door zijn trainers werd toegeworpen.

Ik ben van mening dat hij toch van zijn vrijheid heeft kunnen genieten, dat dat iets heel anders is dan opgesloten te moeten leven tussen muren of netten!

Silvy 

(Bron: Wikipedia.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!