woensdag 16 maart 2016

OuderContact


Onder de wachtende ouders aan de schoolpoort komt het onderwerp vaak boven, en op fb gaan 'trots' - statussen rond... Het is weer tijd voor oudercontact! Met welk gevoel gaan jullie na de schooluren luisteren naar de leerkracht? Is het een nerveus en stres gevoel? Of trek je je niets aan van hun mening? Luister je naar hun raad? Of ben je er helemaal gerust in? Wat denk je als je op die stoel moet gaan zitten? 

Ik stapte alleen naar school, zonder zoon en dochter aan de hand. Geen huppelende kinderen op het voetpad of auto's op de baan die je snel voorbijrijden... Ik stap de grote poort door. Het is muisstil op school... Geen roepende stemmen of lachende gezichtjes. Geen boekentassen. Als je stiekem de klassen binnen kijkt zie je enkel leerkrachten en ouders. De sfeer is helemaal anders op zo een lege speelplaats.

Ik zag een mama buitenkomen. Ze veegde met haar hand symbolisch over haar voorhoofd en zuchtte luid. Nieuwsgierig vroeg ik hoe het gegaan was. Ze gaf een negatief antwoord, nooit goed bij onze zoon, zei ze teleurgesteld. Ik dacht meteen: die ervaringen komen niet op fb te staan hoor onder de status: 'trots'... 

Ik moet wel toegeven dat ik lichtjes ongerust was, je wil toch dat je kinderen goeie resultaten halen en zich goed gedragen op school. Maar ik zag de juf van men zoon aan haar bureau zitten en ik had meteen een goed gevoel toen ze haar glimlach liet zien. Want ik heb het grootste geluk een lieve zorgzame juf te hebben. 
Hij doet enthousiast zijn best, zijn punten zijn zeer goed. En voor mij het belangrijkste: hij komt graag naar school, hij voelt zich hier goed. Ze ronde ons gesprek af met: " Ik heb eigenlijk niets negatief op hem aan te merken! " En dan stap je natuurlijk fier de klas buiten met een brede glimlach! 

Hopelijk was jullie oudercontact ook zo positief! Want school, en dat domme papiertje op het einde van de reis is zo belangrijk... En dan ben ik blij dat mijn zoontje 's morgens met plezier zijn boekentas over zijn schouders gooit en enthousiast naar school stapt! 

MaMa TeiGetje Silvy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!